“Als er over de opkomst van het Internet der Dingen wordt gesproken, lijkt iedereen het er over eens te zijn dat het snel gaat. Maar waar de één het heeft over het ontwrichtende effect op sectoren, heeft de ander het juist over de kansen die breed voor het oprapen liggen. In de industrie wordt al lang en breed met IoT gewerkt. De huidige technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat het bedrijfsmodel van productiebedrijven zich kan blijven ontwikkelen. Zo kunnen ze vooral flexibeler inspelen op de vraag uit de markt en bijvoorbeeld kosteneffectief kleinere series – meer op maat, dus – kunnen produceren. De impact is ook hier niet gering. Het wordt bijvoorbeeld weer logischer om dicht bij de klant te produceren, in plaats van (alleen) in lagelonenlanden.
Een ander voorbeeld is de veelbesproken opkomst van “smart cities”, waardoor er steeds meer grip komt voor zowel overheid als burger op het gebruik van de publieke ruimte. Op een wat kleinere schaal gebeurt iets vergelijkbaars met winkels en winkelcentra: het IoT wordt ingezet om de klantervaring te verbeteren, in de verwachting dat de klant meer zal besteden. De verandering die het IoT mogelijk maakt is vaak groot, maar de ontwikkeling gebeurt niet altijd op een even revolutionaire wijze. Dat verandert zodra zich nieuwkomers aandienen die de technologie, het Internet der Dingen dus, gebruiken als de basis van hun bedrijfsmodel en een sector op zijn kop gaan zetten.”
“De meeste Nederlandse bedrijven zien dat nog niet zo snel gebeuren. Terwijl er vrijwel niemand is die het IoT geen serieuze invloed op zijn sector toedicht (6%), zijn er al even weinig die nieuwkomers zien of verwachten die de sector gaan ontwrichten. Het percentage ligt wat hoger in de financiële sector (denk vooral aan verzekeraars en leasing) en ook in de zorg, waar men de druk begint te voelen van wearables en bijbehorende gezondheidsapps. Nu “patiënten” steeds meer mogelijkheden hebben om zichzelf te monitoren met apps die de reguliere gezondheidszorg meestal niet kan en wil gebruiken, ligt de weg vrij voor nieuwkomers om zich op die nieuwe data te storten en nieuwe gezondheidsdiensten te ontwikkelen buiten het reguliere circuit om.”
– Bron: Pb7 Research i.o.v. Sogeti Nederland (onder 420 IT beslissers in Nederland)