Een Opvallende Voorloper In De Wereld Van Cryptocurrencies: Voetbalclubs En Virtuele Munten
09 juli 2021 
4 min. leestijd

Een Opvallende Voorloper In De Wereld Van Cryptocurrencies: Voetbalclubs En Virtuele Munten

In deze tijd waarin het negatieve nieuws over cryptocurrencies hoogtij viert, zou je bijna vergeten dat de industrie absoluut niet op sterven na dood is – zoals negatievelingen het graag willen doen voorkomen.

Waar de meeste experts de recente daling in waarde proberen te relativeren door te wijzen naar het inherent onvoorspelbare karakter van de markt en de invloed van panikerende amateur-investeerders, gaan de grote crypto-bedrijven onverstoorbaar verder met hun missie om de crypto’s breed aan de man te brengen.

Een mooi voorbeeld hiervan kwam in de laatste paar weken in het nieuws met de stormvloed aan berichten over professionele voetbalclubs die samenwerkingen sluiten met cryptobedrijven. Enerzijds lijkt het wat vreemd om juist de voetbalindustrie aan de cryptomunt te linken – maar anderzijds is in recente jaren wel vaker gebleken dat juist deze tak van sport graag inzet op innovaties en de technologieën van morgen.

Ook moet niet onderschat worden hoeveel geld er omgaat in deze industrie, waar individuele spelersalarissen van enkele miljoenen per maand niet vreemd zijn en niemand opkijkt als er weer een speler voor 100+ miljoen euro naar een andere club vertrekt. In 2018 werd de Turkse voetbalclub Harunustaspor al het eerste team wat een speler overnam en voor hem betaalde in Bitcoin.

Sindsdien zijn er meer voorbeelden geweest van clubs die voor spelers betaalden in een cryptocurrency, hun salarissen in deze munteenheid uitbetaalden, of fans toegang gaven tot hun ‘eigen’ cryptomunt om hen zo nog nauwer te betrekken bij ‘hun’ club. Inmiddels gebruiken nagenoeg alle grote clubs een vorm van cryptocurrency, waaronder FC Barcelona, Paris Saint-Germain, Juventus, Atletico Madrid, Manchester United en AS Roma.

Bij SL Benfica kan een fan al sinds 2019 cryptocurrencies gebruiken om te betalen voor tickets of merchandise; en heeft AC Milan samen met fintech bedrijf Chilliz haar eigen crypto $ACM gelanceerd, waarmee fans zogenaamde ‘fan tokens’ kunnen aanschaffen.

Deze trend is inmiddels ook doorgesijpeld in de Nederlandse Eredivisie, waar Ajax twee weken geleden aankondigde een samenwerking te hebben gesloten met Knaken, een bij de Nederlandse Bank geregistreerde aanbieder van cryptocurrencies dat bekend staat om hun eenvoudige en veilige handelsplatform.

Samen hopen Ajax en Knopen verder te werken aan hun Europese groeiambities, vertelt de officiële persverklaring, terwijl ze zich ook inzetten ‘om het belang van verantwoord en veilig handelen in cryptocurrencies te benadrukken’.

Knaken CEO Ronald Jonkers zei hierover: “We zijn sinds 2017 actief, hebben een sterke positie in Nederland en richten ons inmiddels op de gehele Europese markt. Ajax gaat ons helpen om enerzijds onze naambekendheid en vertrouwen verder te versterken en is anderzijds een mogelijkheid om aan een grote doelgroep te laten kennismaken met op een eenvoudige, veilige en verantwoorde manier handelen in cryptocurrencies. Met in het beste geval een win-win-win-situatie die voor ons, voor Ajax, en voor hun fans goed uitpakt.”

Menno Gelen, commercieel directeur van Ajax, verklaarde hun beweegredenen als volgt: “De markt van cryptocurrencies is in volle ontwikkeling en een groeiende groep gebruikers is actief in deze markt. Naast veel groei is er ook veel onduidelijkheid. Bij het sluiten van een partnership met Knaken was het voor ons een belangrijke voorwaarde dat aan nieuwe gebruikers goed wordt uitgelegd waarom (en waarom niet), hoe en waar je op een veilige, verantwoorde en eenvoudige manier in de markt van cryptocurrency actief kunt zijn. Wij bieden Knaken de mogelijkheid om dat via onze samenwerking te doen.”

Alhoewel deze uitleg vrij onschuldig lijkt, ligt het voor de hand dat Ajax ook ambitieuze plannen heeft op het gebied van cryptomunten – en mogelijk haar Europese concurrenten achterna wenst te gaan met een eigen munt, of producten aan wil bieden die met cryptocurrencies aangeschaft kunnen worden.

Omstreeks dezelfde periode kondigde ook Feyenoord aan om zich te gaan roeren in de crypto-markt. De Rotterdammers hebben, net als Ajax, een samenwerking gesloten met Knaken om – zo luidt ook hun officiële verklaring – de ‘wereld van cryptovaluta onder de aandacht van de achterban te brengen’.

Aldus Joris van Dijk, commercieel directeur van Feyenoord: “Dit partnership past perfect in onze recent gepresenteerde ambitie om partnerships te sluiten met bedrijven die het potentieel hebben om exponentieel te groeien. Met de hulp van de marketingkracht van Feyenoord hebben we de ambitie om Knaken in een paar jaar tijd uit te laten groeien tot één van de toppartners van de club.”

Knaken heeft duidelijk grootste plannen met haar sponsoring van twee van Nederlands’ grootste clubs – en de welwillendheid van deze clubs spreekt boekdelen over de enorme potentie die toch nog steeds van cryptomunten uitgaat. Al eerder sponsorde het crypto-bedrijf al Sparta Rotterdam, waarmee nu dus het totaal aantal clubs dat zij ‘aanhangen’ op drie komt te staan.

In Nederland is Knaken echter niet de enige partij die zich in de voetbalindustrie mengt. Zo werd afgelopen week duidelijk dat AZ gaat samenwerken met Bitcoin Meester: “Zowel AZ als Bitcoin Meester hebben vertrouwen in de toekomst van Bitcoin. De cryptocurrency-markt is booming, met een exponentiële groei van gebruikers in de afgelopen jaren. Dat spreekt aan, maar juist in een nieuwe markt is enige sturing wel belangrijk. Niet iedereen is al goed bekend met cryptovaluta en Bitcoin Meester is in staat nieuwe gebruikers op verantwoorde wijze wegwijs te maken in deze wereld,” vertelde Michael Koster, commercieel directeur van AZ hierover.

Al deze clubs zullen op korte termijn mogelijk het voorbeeld volgen van Fortuna Sittard, die als ware Eredivisie-pionier hun eigen Fan Tokens als cryptomunt geïntroduceerd hebben. Deze kunnen door supporters aangeschaft worden om een ‘bescheiden invloed’ op de club te kunnen uitoefenen: denk aan het verwerven van stemrecht in belangrijke besluiten.

Dit is een van de nieuwe verdienmodellen voor de toekomst. Het kan ook bijna niet anders dan dat clubs als Ajax, Feyenoord en PSV dit voorbeeld gaan volgen“, zei sportmarketeer Ruud van der Knaap hierover op VoetbalPrimeur.nl.

Een interessante casus om ook de komende tijd in de gaten te blijven houden. Nu de eerste samenwerkingen gesloten zijn, zal in het komende seizoen ongetwijfeld meer zichtbaar worden van de invloed van de verschillende cryptocurrency-partners op het voetbalveld.

Over de schrijver
Digitale Transformatie | Strategisch Advies | Consultant | Trainer | Public Speaker | Auteur Cloud | Telecom | IT | internet of Things | Blockchain | Artificial Intelligence | Cyber Security
Reactie plaatsen