Een van de nieuwe technische standaarden voor IoT toepassingen zijn de zogenaamde LTE-M modules (afkorting voor Long Term Evolution (4G), categorie M1), die specifiek gebruikt worden voor Machine-to-Machine applicaties. LTE an sich is de generieke term voor het geheel van 4G – zo is, bijvoorbeeld, de versie die door je smartphone gebruikt wordt categorie 6.
LTE-M is een van de twee antwoorden van de 3rd Generation Partnership Project (3GPP), een overeenkomst tussen verschillende telecommunicatiestandaarden, op de toenemende populariteit van IoT netwerktechnologie – met NB-IoT als zijn broertje. Het vertegenwoordigt een draadloos netwerk waarbij Internet of Things applicaties direct verbinding kunnen maken met een 4G netwerk, zonder dat daar een gateway voor nodig is; wat wel vereist is voor bijvoorbeeld LoRa.
Het werkt op batterijen, wat het meer flexibiliteit geeft en voordeliger maakt. In vergelijking met NB-IOT is LTE-M als enige wel in staat tot nagenoeg real-time datatransmisse, en kan het ook ‘on-the-go’ data doorgeven: een vaste locatie is geen vereiste. In nagenoeg real-time worden zo bijvoorbeeld updates over locatie doorgegeven.
LTE-M is al vanaf zijn lancering met name prominent aanwezig in de Verenigde Staten, en wordt daar vaak toegepast; in tegenstelling tot NB-IoT, die met name in Europa bijzonder populair is.
VOORDELEN
Altijd een enorme plus; de technologie en devices zijn relatief goedkoop. Devices kunnen met een 4G netwerk verbonden worden door middel van speciale chips, die minder duur zijn om te maken: dit omdat ze half duplex zijn en een smallere bandbreedte hebben.
Infrastructuur is reeds aanwezig: de meeste LTE zendmasten kunnen geüpgraded worden om ook LTE-M te ondersteunen, wat het zeker voor netbeheerders een zogenaamde no brainer Het platform bestaat al; en het upgrade-proces is relatief simpel.
De langere levensduur van de batterij maakt het een efficiënte module. Zo kunnen de met LTE-M verbonden devices in een zogenaamde “deep sleep” modus gaan, Power Savings Mode (PSM) genaamd, of alleen periodiek wakker worden terwijl ze verbonden zijn, de Extended Discontinuous Reception (eDRX) mode. De geprojecteerde levensduur op een 5WH batterij is zo’n 10 jaar.
Lagere servicekosten: aangezien de belasting van LTE-M devices op het 4G netwerk een stuk lager is – de maximale gegevenssnelheid is 100 kbits/seconde – kunnen contracten aangeboden worden die dichterbij de prijzen van het oude 2G M2M netwerk liggen dan bij reguliere 4G prijzen.
Enorme toepasbaarheid: deze Machine-to-Machine technologie dient zo breed toepasbaar te zijn, dat het nagenoeg alle devices ondersteunt: van slimme meters tot aan verkoopautomaten en van autovlootbeheer tot aan veiligheids- en medische apparatuur.
TOEPASSINGEN
Sensoraansluiting en -werking. Voor bedrijven die sensoren gebruiken als cruciaal onderdeel van hun bedrijfsvoering (bijvoorbeeld als monitoring van de koudeketen), zou het enorm schelen als er niet langer via WiFi of een gateway verbonden dient te worden. Het idee dat een sensor uitgerust kan worden met een batterij met een lange levensduur, waarna het vervolgens “gewoon werkt”, is een enorm aantrekkelijke.
Geautomatiseerde aflezingen van meters. Door de hoge kosten die meekwamen met voorgaande technologieën, hebben netwerk-gebaseerde modules flink ingeboet op populariteit. Nu goedkopere chips voor veel minder geld ook verbinding kunnen maken, zullen steeds meer meters verbinding maken met LTE-M voor het in real-time doorgeven van laatste metingen.
Hybride oplossingen voor het lokaliseren van goederen en apparatuur, die gebruikmaken van korte afstand verbindingen zoals Bluetooth, gecombineerd met backhaul via LTE-M, zijn een gegarandeerde hit met dit netwerk.
NEDERLANDSE SPELERS
KPN maakte in december 2016 bekend dat zij succesvolle testen hebben uitgevoerd met de inzet van het LTE-M netwerk; en hoopte dit in de loop van 2017 grootschalig beschikbaar te maken – met als doel dat eind 2017 hun 4G-netwerk geheel klaargestoomd is om ook IoT toepassingen met LTE-M te ondersteunen.
Dit project ondernemen ze samen met netwerk-leverancier Ericsson en chipsetleverancier Qualcomm. Qua plaatsing op de markt, zien zij het tussen het reeds bestaande LoRa netwerk (dat met name gebruikt wordt voor sensoren, waarbij data regelmatig, met intervallen, uitgewisseld wordt) en overige 4G M2M toepassingen, zoals het infotainment systeem in auto’s.
Als voordeel geeft KPN nog aan dat het toekomstbestand is: het biedt een goedkoper alternatief op reeds bestaande 4G M2M modules – en is het duurzamere, effectievere zusje van 2G en 3G M2M oplossingen