Singapore Smart City: stadsuitbreiding met slimme duurzame woningen
Dat Singapore Smart City het schoolvoorbeeld is van een slimme stad zal weinig mensen meer verrassen. Al meerdere jaren op rij is deze Aziatische hotspot bovenaan de lijsten van smart cities terug te vinden. Als piepklein eilandstaatje met een gestaag groeiende bevolking is het ook wel nodig – ruimte is er nauwelijks, dus de beperkte ruimte moet zo productief mogelijk gebruikt worden.
Eerder schreef ik al over de manieren waarop Singapore de publieke orde bewaakt – met efficiënte slimme camera’s door de hele stad en drones die groepen in de gaten houden. Dit is echter niet het enige wat ze goed op orde hebben. Ook hun zogenoemde ‘public housing’ programma, vergelijkbaar met onze sociale huurwoningen, is onberispelijk. De meeste inwoners maken er ook gebruik van – meer dan 80%, om precies te zijn.
Nieuwe woningen bouwen
Het is een toegankelijk en ijzersterk opgezet overheidsprogramma om zo de stad zo duurzaam en slim mogelijk te kunnen organiseren, terwijl de kwaliteit van leven gewaarborgd kan worden. Ook zorgt het dat huurprijzen strict gereguleerd zijn, waardoor er zo min mogelijk inkomensverschillen zijn – wat ook een van de doelen hoort te zijn van een slimme stad.
Om de groeiende stroom inwoners ook hun eigen plekje op het eiland te kunnen geven, worden er in de komende jaren maar liefs 42.000 nieuwe woningen gebouwd in vijf districten. Eentje hiervan is het eco-gebied Tengah, wat het 24e nieuwe district zal zijn die de Singaporese overheid sinds de Tweede Wereldoorlog gebouwd heeft.
Dat maakt ‘m echter niet minder bijzonder. Het zal namelijk het eerste Singaporese district zijn dat voorzien wordt van gecentraliseerde airco, automatische afvalinzameling en een autovrij centrum. De overheid hoopt hiermee de koolstofuitstoot in het land terug te dringen.
Singapore Smart City is een forest town als groencorridor
Volgens een CNN artikel wat ik vandaag las (link) wordt dit project een “bosstad” of “forest town” genoemd door betrokkenen: er worden ook heel veel openbare tuinen en meer dan genoeg groen aangelegd. Dwars door het gebied heen loopt een 100 meter brede ecologische “corridor” die een waterwinningsgebied aan de ene kant verbindt met een natuurgebied aan de andere kant. Deze zal als doorgang dienen voor de lokale fauna.
Om het straatbeeld nog groener en idyllischer te maken, wordt de volledige infrastructuur ondergronds geduwd. Denk aan wegen, parkeerplekken, en andere voorzieningen. Aldus Chong Fook Loong, verantwoordelijk voor de planning van het project: “We’re going for the ideal concept of segregation of traffic, (with) everything underground and then the ground level totally freed up for pedestrians — for people. So, it’s a very safe environment for all. We want a town that allows walking and cycling in a very user-friendly manner.”
Kortom, het aanzicht zal er eentje zijn van groen, fiets- en wandelpaden en andere recreatiegelegenheden. Met je auto blijf je onder de grond, waar ook voldoende slimme parkeerplekken en oplaadgelegenheden voor elektrische auto’s worden aangelegd. Ook hier wordt duidelijk rekening gehouden met toekomstige duurzame en slimme ontwikkelingen: “When we planned the road network, we envisaged a future where autonomous vehicles and self-driving vehicles will become a reality,” aldus Loong. Er wordt dus ook al rekening gehouden met autonome en zelfrijdende voertuigen.
Het is met een goede reden dat de Singaporese overheid besloten heeft om meer een duurzame houding aan te nemen. Het land is weliswaar klein en telt slechts 6 miljoen inwoners, maar toch worden er per inwoner meer schadelijke gassen uitgestoten dan in (buur)landen als China en Maleisië.
Duurzame airconditioning als noodzaak
Een belangrijke oorzaak van dit buitenproportioneel hoge getal is het gebruik van airconditioning. Niet gek in een land waar de gemiddelde temperatuur constant tussen de 24 graden (in de nachten) en 36 graden schommelt. Tel daar nog het effect van klimaatsverandering bij op, waarbij de dagtemperatuur tegen het eind van deze eeuw consistent boven de 34 graden Celsius zal zijn, en het is simpel om in te zien waarom de Singaporees zo gewend is aan z’n airconditioning systeem.
Helaas is dit wel een systeem met behoorlijk wat nadelen. Dat kan een slimme stad als Singapore niet over zijn kant laten gaan, en dat is wel weer bewezen met de aanpak die voorgesteld wordt voor Tengah. In deze regio moet airconditioning veel duurzamer worden. Experts hebben een systeem ontwikkeld dat werkt met water, dat gekoeld wordt met zonne-energie, en vervolgens door buizen door de huizen geleid wordt. De koelte hiervan kan in de woningen doordringen, zonder dat er externe airco units nodig zijn.
In een andere slimme vermindering van uitstoot, wordt de nadruk gelegd op het gebruik van elektrische voertuigen – en uitsluitend ondergronds. Dit geldt ook voor servicevoertuigen, zoals die voor de afvalinzameling. Iedere woning wordt aangesloten op buizen die afval via een pneumatisch systeem naar centrale inzamellocaties zuigen. Vervolgens hoeft de vuilniswagen alleen langs deze centrale punten – en dan alleen wanneer deze vol raken, wat aangegeven wordt door sensoren.
Tal van slimme toepassingen
Andere slimme toepassingen zijn onder meer slimme verlichting, slimme surveillance, en slimme meters: iedere inwoner krijgt een een app waarmee hun water- en energieverbruik bijgehouden wordt. Ook kunnen ze hiermee vergelijken wat hun verbruik is in vergelijking met buurtgenoten. Mogelijk kan er zelfs een systeem van onderlinge competities opgezet worden.
Er is nog een laatste innovatie die ik wil bespreken, die in deze slimme stad toegepast zal worden. Zo zijn er door het hele district gemeenschappelijke tuinen aangelegd – en komt er een zogenaamd Plantation District, waar inwoners kunnen meedoen in ‘community farming’. Hier kunnen zij hun eigen eten verbouwen en delen met buurtgenoten. Een goede manier om contact te leggen en tegelijkertijd duurzaamheid te verhogen.
De toekomst van slimme steden
Al met al, Tengah is een ambitieus plan. Eentje die veel mensen graag morgen nog gerealiseerd zien worden, al zijn er helaas al de welbekende beren op de weg gesignaleerd. Tegenstanders claimen dat het te veel van de kwetsbare natuur vernietigd en te weinig teruggeeft, terwijl het technieken gebruikt die nog niet bewezen of zelfs nog niet toegankelijk zijn.
Toch laat het iets moois zien, of het nu ooit zo gelikt eruit komt te zien als men nu voor ogen heeft. Het laat zien dat er een visie is over hoe toekomstige steden er uit horen te zien. De slimme stad komt eraan en wordt steeds geavanceerder. Zo ziet de toekomst er weer mooi uit.