Smart retail, de slimme winkel van de nabije toekomst
04 maart 2018 
4 min. leestijd

Smart retail, de slimme winkel van de nabije toekomst

De transformatie naar brick-and-mortar naar click-and-mortar is in volle gang. Nagenoeg geen enkele retailer is nog in staat om zichzelf volledig en enkel met een fysieke winkel te onderhouden, hierbij voldoende winst behalend om de toenemende kosten van deze bricks te drukken. Mooie kansen dus voor Smart Retail concepten.

Click-and-mortar, ook wel clicks-and-bricks, wordt geprezen als dé toekomst van de retail. De combinatie van online en de fysieke winkelaanwezigheid sluit aan bij de wensen en behoeften van de moderne consument, waardoor omni-channel strategieën die dit combineren alom geprezen en steeds breder geïmplementeerd worden.

 Het moge duidelijk zijn dat internet, social media en het internet of things de baan van een retailer flink overhoop gegooid heeft. Nu een recordaantal consumenten zich tot het internet wenden voor hun voornaamste aankopen, moeten zij hier immers in mee. Deze trend beperkte zich eerst nog tot specifieke productgroepen, zoals gadgets en kleding.

Inmiddels is de olievlek al flink uitgewaaierd, tot op het punt dat flink wat mensen zelfs voor hun dagelijkse boodschappen de computer opstarten. Zeker in de winter, en al helemaal in de huidige Siberische temperaturen, biedt dit een gemak wat de extra kosten teniet lijkt te doen.

TOEPASSINGEN VAN SMART RETAIL

De druk om ook ‘online’ te gaan wordt door steeds meer traditionele winkels gevoeld en erkend. Enkel door dit te omarmen en integreren in hun strategie, zal het mogelijk zijn te overleven in de hedendaagse markt. Dergelijke toepassingen van smart retail die relatief simpel te integreren zijn als een eerste brick-and-click strategie zijn cashless vending, omni-channel verkoop, print- en scanoplossingen, en digitale signage.

Cashless vending werkt de fysieke kassa de deur uit, hiermee de winkel veiliger makend: contact geld wordt niet langer geaccepteerd, maar betalingen worden verwerkt via een contactloos betaalsysteem dat iedere medewerker met zich meedraagt, bijvoorbeeld op een smartphone of tablet.

Omni-channel verkoop stelt retailers in staat om hun offline aanwezigheid te combineren met online verkoop, bijvoorbeeld door een webwinkel of via een online verkoopplatform. Klanten kunnen ervoor kiezen om online producten te bestellen, die vervolgens in de winkel opgehaald kunnen worden. Andersom kan het ook, waarbij de winkel dienstdoet als een showroom waar de klant het product kan ervaren, zien, voelen en testen – om het vervolgens online te bestellen.

Met print- en scanoplossingen kunnen winkeliers slimmer inspelen op vraag, trends in verkoop signaleren, terwijl de voorraad ook beter onder controle gehouden wordt. Door middel van handheld scanners kan ieder product dat door de handen van een werknemer komt geregistreerd worden. Zo is op ieder gewenst moment duidelijk is waar deze is. Aan het einde van de dag kan er een overzicht uitgedraaid worden van alle verkochte en verplaatste items. Zo heb je een verkoopoverzicht en voorraadupdate in een, wat een enorme vooruitgang in de bewaking van voorraden zal blijken.

Digitale signage is eveneens een goede strategie voor het inspelen op de wensen van de klant. Zo kunnen videoschermen alle kenmerken van een product laten zien, of de achtergrond erachter weergeven. Klanten kunnen op dergelijke digitale schermen of borden informatie terugvinden over speciale acties of aanbiedingen. Als extra optie kan digitale signage ingezet worden met een touch-screen functie: bijvoorbeeld voor het oproepen van een catalogus, meerdere opties en uitvoeringen van een product te tonen, of om de klant toegang te geven tot extra beschikbare informatie over dit product. Hartstikke handig, bijvoorbeeld als tool voor het weergeven van how-to video’s en handleidingen.

VOOR WELKE WINKELS?

Een groot voordeel van de vrij algemene oplossingen die hierboven genoemd worden, is dat deze toegepast kunnen worden voor nagenoeg iedere soort winkel. Afrekenen, voorraad bijhouden, verkoop en marketing zijn immers functies die voor ieder die producten of diensten verkoopt belangrijk is.

Een grote speler die hierbij niet vergeten moet worden zijn supermarkten en andere verswinkels. Juist dit soort winkels, die op dagelijkse basis een enorme hoeveelheid verschillende producten inkopen en verkopen, kunnen enorm profiteren van aan de ene kant de georganiseerdheid van een van scan- en printoplossingen voorzien magazijn; en aan de andere kant de klantvriendelijkheid van omni-channel verkoop.

SLIMME SUPERMARKTEN

Een grote speler die in Nederland al werkt met de slimme-supermarkt-oplossingen, is ‘Everybody Appie’ – Albert Heijn. Deze gigant is al flink bezig met de toepassing van Internet of Things-toepassingen voor de optimalisering van hun dagelijkse activiteiten. Wat dacht je van vriezer- en koelingsunits met sensoren, die de temperatuur van bevroren of gekoelde producten reguleren, en waar nodig aanpassen? Bespaart energie én voorkomt bedorven producten, dubbele winst dus!

Of een systeem, aangestuurd door een scanning- en printoplossing, dat herkent en signaleert dat de voorraad van een bepaald product (bijna) op is, en vervolgens automatisch een nieuwe bestelling naar de leverancier stuurt? Geen inkoper meer die eraan te pas komt, de volgende dag wordt de nieuwe voorraad van dit product automatisch geleverd. En toekomstige bestellingen worden steeds nauwkeuriger, doordat historische trends het systeem leren welke producten op welk moment populair zijn.

Een toepassing voor de klant-zijde is de AH-smartphone applicatie. Hiermee kunnen klanten thuis hun boodschappenlijstje samenstellen. Deze kan vervolgens ook door gezinsleden bijgewerkt worden. Eenmaal aangekomen in een AH-vestiging, berekent de app de handigste looproute door deze winkel voor je. Een route die overigens ook doorgestuurd kan worden naar je smartwatch, voor ‘handsfree winkelen’: je horloge stippelt de route voor je uit en leidt je door de winkel.

Mocht je helemaal snel de winkel uit willen zijn, kun je gebruik maken van de ingebouwde smartphone scantoepassing. Hiermee kun je direct via je telefoon de producten inscannen en betalen. Je telefoon thuis laten liggen? Geen probleem, de zelfscanners van Albert Heijn werken op dezelfde manier. Sommige winkels zijn al compleet overgegaan op dit zelfscan-systeem, waarbij er geen enkele kassa meer aanwezig is.

Zou je het liefst helemaal niet meer in die overvolle supermarkt komen? Ook daar biedt Appie genoeg slimme oplossingen voor. Een bekende is de webshop appie.nl, waar je dagelijkse boodschappen online besteld kunnen worden – die vervolgens tot in de keuken bezorgd worden.

Een tweede alternatief is een afhaalpunt van de supermarkt, waarbij de vooraf bestelde producten in het magazijn bij elkaar worden gezocht en, vervolgens, in een drive-through achtige setting in de achterbak van de auto van de besteller geladen wordt.

Alhoewel een voorloper in de markt, is Albert Heijn verre van de enige supermarkt – en retailer in het algemeen – die druk doende is met de ontwikkeling van dergelijke click-and-mortar opties. De verwachting is dan ook dat in de komende jaren steeds meer toepassingen zichtbaar zullen worden, zodra zij hun weg naar de fysieke of online winkel weten te vinden. Winkelen is nooit makkelijker geweest.

Vooroplopend voorbeeld hierin Amazon, de Amerikaanse supermarkt. Zij hebben het Smart Retail concept al op alle fronten doorgevoerd. In de winkels maar ook in de Distributiecentra en ze bezorgen zelfs met drones…. Wanneer zal ALbert Heijn zover zijn?

Over de schrijver
Digitale Transformatie | Strategisch Advies | Consultant | Trainer | Public Speaker | Auteur Cloud | Telecom | IT | internet of Things | Blockchain | Artificial Intelligence | Cyber Security
Reactie plaatsen