Wat is datamining en hoe pas je het toe in jouw onderneming?
06 februari 2023 
4 min. leestijd

Wat is datamining en hoe pas je het toe in jouw onderneming?

Tegenwoordig kunnen we de toekomst voorspellen. Maar vergeet de glazen bol en waarzeggers. We gebruiken nu datamining! Datamining is een manier om processen te voorspellen met behulp van moderne technieken. Wil je hier meer over weten en vooral ontdekken hoe je datamining kunt toepassen in jouw onderneming? Ik geef je een aantal praktische voorbeelden en ideeën over het toepassen van datamining in jouw onderneming. 

Wat is datamining?

Datamining is een combinatie van data en mining. Mining is een ander woord voor graven, en dus betekent datamining letterlijk het ‘graven’ naar verbanden tussen verschillende dataverzamelingen. Het is goed om te weten dat het niet gaat om het zoeken naar data, maar puur om het zoeken naar verbanden tussen bestaande dataverzamelingen en daarmee bepaalde processen te voorspellen. Het doel van het graven in grote datasets is inzicht vergaren in de relatie tussen gebeurtenissen en gedragingen. Het helpt bovendien het proces over besluiten rondom bepaalde data te versnellen en inzichten te verkrijgen die normaal verborgen zouden blijven. Voor het uitvoeren van dit proces zijn er verschillende innovatieve softwaretools beschikbaar. 

De innovatieve technieken van datamining

Het graven naar verbanden tussen verschillende dataverzamelingen gaat aan de hand van verschillende innovatieve technieken. Ik leg er een aantal voor je uit: 

Clusteren

Clusteren is het opdelen van data in verschillende groepen die eigenschappen met elkaar gemeen hebben. Denk hierbij aan geslacht of bepaalde bevolkingsgroepen. 

Classificeren

Deze techniek is het organiseren van gegevens in groepen. Denk hierbij aan het rangschikken van de klanttevredenheid in laag, gemiddeld en hoog. 

Regressie

Bij regressie bepaal je welke variabelen een factor beïnvloeden. Een voorbeeld hiervan is dat het aantal kilo’s dat een persoon weegt afhankelijk is van het aantal calorieën die hij/zij binnenkrijgt en hoeveel er vervolgens gesport is om deze calorieën weer te verbranden. 

Patronen herkennen

Met datamining kun je heel effectief patronen herkennen. Een bepaald product wordt bijvoorbeeld vaker verkocht in een bepaald seizoen. 

Voorspellen

Aan de hand van bovenstaande technieken wordt het mogelijk gemaakt om een aantal zaken te voorspellen. 

Het proces van datamining in het kort

Aan eerder genoemde technieken rondom datamining gaat nogal wat vooraf. Het standaardproces van datamining verloopt aan de hand van een aantal stappen. Het proces begint met het opschonen van de data om het analyseren zo efficiënt mogelijk aan te gaan. Hier wordt onvolledige en verkeerde data opgespoord en eruit gefilterd. Daarna wordt gekeken naar welke data gecombineerd kan worden om analyses uit te voeren, data-integratie genoemd. Hier wordt vervolgens relevante informatie uitgehaald voor de gegevensanalyse en opsporing van bepaalde patronen. 

In welke sectoren wordt datamining toegepast?

Datamining heeft in veel sectoren terrein gewonnen waar het nodig is om grondige analyses uit te voeren. 

De wereld van verzekeringen 

Verzekeringsmaatschappijen maken met regelmaat gebruik van analytische tools zoals datamining. Ze moeten namelijk dagelijks complexe problemen oplossen rondom fraude en  risicomanagement. Daarnaast zijn verzekeringsmaatschappijen altijd op zoek naar de beste prijzen voor hun producten. Om achter deze prijzen te komen, kunnen ze door middel van datamining hun klantenbestand analyseren en interessante verbanden ontdekken.

Prestaties verbeteren in het onderwijs

Ook in de sociale sector wordt datamining toegepast. Nog voordat het schooljaar begint, kan datamining al voorspellen hoe de studenten gaan presteren. Dit kan aan de hand van al de data die door de jaren heen is verzameld, zoals de voortgangs- en aanwezigheidsgegevens. Maar wat is het nut hiervan? Met deze interessante verbanden, kunnen er interventiestrategieën ontwikkeld worden die ervoor zorgen dat leerlingen en studenten uiteindelijk beter presenteren. 

Banken en het opsporen van fraude

Het is geen verrassing dat banken gebruik maken van geautomatiseerde algoritmes om het financiële systeem beter te begrijpen en inzicht te vergaren in de vele transacties die er dagelijks plaatsvinden. Daarnaast helpt datamining om fraude sneller op te sporen en een excellent rendement te halen uit marktinvesteringen. 

Industrie en kwaliteitswaarborging

Als voedingsmiddelen geproduceerd worden, is het waarborgen van kwaliteit zeer belangrijk. Maar hoe doe je dat? Door middel van datamining kan er een waterdichte planning gemaakt worden, de slijtage van productiemiddelen voorspellen en daardoor anticiperen op onderhoud. Daarnaast wordt data verzameld over de feedback van de kwaliteit van de producten en hierin patronen herkent. Zo kunnen industrieën in zowel het productieproces als bij het eindproduct datamining toepassen om de kwaliteit te waarborgen. 

Hoe pas ik datamining toe in mijn onderneming?

En dan nu de belangrijkste vraag: hoe pas ik datamining toe in mijn onderneming? De bovenstaande technieken kunnen op verschillende manieren worden toegepast, kijk maar mee. 

Vernieuwde marketingaanpak 

Wil je beter kunnen inspelen op de doelgroep? Gebruik dan datamining! Door de uitgebreide data-analyses kan de marketingafdeling inspelen op de verzamelde profielen van de klant. Met datamining kun je bijvoorbeeld al de creditcardbetalingen of pintransacties analyseren en achter bepaalde verbanden komen tussen kenmerken zoals locatie en leeftijd. Juist datamining kan er voor zorgen dat je een verband vindt, die je anders nooit gevonden zou hebben. En juist hier kun je je marketingstrategieën op aanpassen zodat de campagne beter aansluit bij de klant.

Voorspel het winkelmandje van jouw klant

Met datamining wordt het steeds gemakkelijker om verkoopcijfers voor jouw onderneming te voorspellen. Dit is erg belangrijk omdat de commerciële wereld in rap tempo verandert en het belangrijk is voortijdig op veranderingen in te spelen. Maar hoe kun je het winkelmandje van jouw klant voorspellen? Door middel van het verzamelen van transacties van klanten in het verleden en deze naast elkaar te leggen, kun je het koopgedrag van klanten voorspellen. Aan de hand hiervan kun je inspelen op bepaald koopgedrag en de juiste inkopen doen en de conversies verhogen. 

Speel in op de laatste trends

Een belangrijk uitgangspunt voor ondernemen is het voorblijven van de concurrent. Met behulp van sterke analyses zal jouw onderneming voorblijven op de rest. Datamining zorgt voor veel inzichten over de samenhang tussen de huidige en toekomstige behoeften van consumenten. Je zult daarom als ondernemer eerder achter de behoeften van jouw klanten komen en hier slim op kunnen inspelen. 


Datamining is dus een zeer handig hulpmiddel om jouw onderneming naar een volgend level te brengen! Of het daadwerkelijk de toekomst kan voorspellen blijft de vraag, maar het komt in ieder geval sterk in de buurt. 

Over de schrijver
Digitale Transformatie | Strategisch Advies | Consultant | Trainer | Public Speaker | Auteur Cloud | Telecom | IT | internet of Things | Blockchain | Artificial Intelligence | Cyber Security