Blockchain ontwikkelt zich nog steeds in de schaduwen, maar dat maakt absoluut niet dat de technologie stilstaat. Sterker nog, de hoeveelheid toepassingen neemt gestaag toe - waarmee het inmiddels zijn status als ‘enkel’ facilitator van cryptocurrencies al lang voorbijgeschoten is.
Blockchain in games
Zo was er onlangs nog in het nieuws dat een Nederlandse game ontwikkelaar bezig is met het ontwikkelen van een spel dat hevig gebruikmaakt van blockchain. Om even terug te grijpen op de breedheid van de mogelijkheden - met blockchain kunnen allerlei soorten transacties in een online grootboek bijgehouden worden dat op computers over de hele wereld opgeslagen is. Aanpassingen aan dit grootboek kunnen alleen gedaan worden als alle individuele gebruikers dit goedkeuren.
Hoe dit in games geïntegreerd kan worden, vraag je? Wel, game ontwikkelaar Loren Roosendaal en zijn bedrijf Bright Star Studios gebruiken blockchain om in hun game Ember Sword virtueel land te verkopen. Of, zoals hij het zelf vertelt aan RTL Nieuws, wil hij een ‘game-economie bouwen waarin mensen echt eigendom hebben over alles wat ze in de game verdienen.’
Feitelijk werkt zijn game net zoals bijvoorbeeld een World of Warcraft, waarbij online duizenden spelers tegelijk actief zijn om hun personage in de fantasiewereld te ontwikkelen. Het unieke aan Ember Sword is nu dat het dankzij blockchain mensen in staat stelt om echt de ‘eigenaar’ te zijn van objecten in het spel. Niet alleen land, maar ook wapens en huisdieren kunnen zo echt van jou worden.
In de blockchain van het spel wordt elk uniek object toegekend aan de spelers die het gemaakt of aangeschaft hebben. Op het moment dat een object weer doorverkocht wordt, komt dit ook in de blockchain te staan. De nieuwe eigenaar ontvangt dan hiermee een soort digitaal eigendomsbewijs.
Zo blijft het voor spelers én de gameontwikkelaars zelf duidelijk wat er precies verhandeld wordt - iets wat volgens Roosendaal het grote manco was in grote concurrent World of Warcraft: 'In World of Warcraft kan je een cool zwaard niet zomaar van iemand anders kopen. Dat proberen mensen wel, achter de rug van de gamemaker om - ze hebben soms wel honderdduizend dollar over voor zo’n zwaard. Maar komt de maker erachter, dan ben je dat dure zwaard zo kwijt.”
Blockchain biedt hier de zo broodnodige openheid en is volledig transparant. Dit maakt dat niet alleen Roosendaal met zijn Bright Star Studios er mee bezig is, ook marktleiders Ubisoft en Electronic Arts zijn al druk bezig om blockchain te integreren in hun games. Al is er nog veel onduidelijk over de wetgeving rondom dergelijke blockchaingames: zowel waakhonden als overheden proberen in te grijpen in games waar geld mee verdiend kan worden.
De argumentatie hierachter is dat het dan onder de kansspelwet zou vallen, waarbij mogelijke aankopen in een dergelijke game als speculatie gezien kan worden. En juist dit maakt dat ontwikkelaars die dit in hun game willen toepassen, over een speciale licentie dienen te beschikken die behoorlijk prijzig is.
Blockchain voor vaccinaties
Hoe het ook zij, het gebruik van blockchain in games is een interessante ontwikkeling. Minstens net zo interessant is het gebruik ervan in de COVID-19 bestrijding. Zeker nu er veel gewerkt wordt met databases om vaccinaties bij te houden, dient deze te allen tijde accuraat te blijven. Het moge duidelijk zijn dat de bestrijding van dit rottige virus ook in 2022 nog bovenaan de agenda van menig wereldleider zal staan - waardoor de kansen die dit biedt voor blockchain ook niet onbenut zullen mogen blijven.
Hoe naar het ook is, feit blijft dat er mensen zijn die misbruik proberen te maken van de situatie rondom het Coronavirus. Denk aan verkopers van nep-vaccins of nep-QR codes. Het is al bekend dat er meerdere ‘counterfeiters’ zijn die neppe vaccins maken en verkopen - een potentieel gevaar voor de volksgezondheid die met blockchain ondervangen zou kunnen worden.
Blockchain kan gebruikt worden om meer inzicht en openheid te creëren in de ‘keten’ waarmee een vaccin van fabrikant uiteindelijk in de arm van de gevaccineerde komt. Van het verifiëren van de authenticiteit van een lading vaccins tot het stroomlijnen van hun distributie - waarmee gegarandeerd wordt dat het op het juiste moment op de juiste plek komt en verspilling geminimaliseerd is: de kansen liggen er.
Ook gedurende het proces kan blockchain belangrijke informatie verschaffen. Denk aan het bewaken van de temperatuur waaronder de vaccins bewaard moeten worden, of de juiste verdeling ervan binnen de afleverlocatie. Verder kan zo in een enkel systeem geregistreerd worden wie gevaccineerd is en waarmee; zo kan een beter beeld gekregen worden van de vaccinatie-percentages en de effectiviteit van de vaccins.
Eventuele bijwerkingen kunnen zo ook op een objectieve manier geregistreerd worden, die niet vatbaar is voor mogelijke menselijke manipulaties. Een pilot project wat op dergelijke bijwerkingen focuste liet het nut hiervan al vrij snel zien: een bepaalde lading vaccins leidde tot een ongewoon hoge hoeveelheid bijwerkingen, wat al snel herkend werd en wat ertoe leidde dat die lading niet meer gebruikt werd. Zo kon een potentieel foutieve lading al binnen enkele seconden eruit gepikt worden, in plaats van de dagen die het anders zou kosten.
Tegelijkertijd kan blockchain gebruikt worden om een accurate database op te bouwen waar een Corona Check app uit gevoed kan worden, dit om misstanden met foutieve of ongeldige QR-codes tegen te gaan. Zo kunnen codes die misbruikt worden snel op inactief gezet worden, terwijl volledig gevaccineerde mensen zo snel hun code kunnen gebruiken en niet afhankelijk zijn van derden.
Juist de lessen die nu geleerd worden door de massale vaccinaties tegen COVID-19 én de voorlopige uitzichtloosheid omtrent dit virus zullen ertoe leiden dat in de toekomst nog meer blockchain-toepassingen gebruikt zullen worden in de medische wereld, en dan met name als het aankomt op de ontwikkeling, distributie en verspreiding van vaccinaties.
Verdere blockchain toepassingen
Het houdt niet op bij games en vaccins. De voorspelling is dat in 2022 zo’n 12 miljard dollar uitgegeven zal worden aan blockchain oplossingen. Deze lopen uiteen van groene oplossingen, waarmee getracht wordt om de inherent vervuilende en energievretende techniek een stuk groener te maken (met dank aan Elon Musk’s opmerkingen die hier de trigger voor leken). Maar ook het gebruik van de zogenaamde ‘Non-Fungible Tokens’ waarmee online aangeschafte items niet overgedragen kunnen worden is iets wat gegarandeerd door zal blijven groeien - bijvoorbeeld in de muziekindustrie, waar artiesten al tracks uitgegeven hebben in dit NFT-format, of bij de authentificatie van waardevolle items op veilingen.
Tegelijkertijd zal het gebruik van blockchain in de creatie van (nationale) cryptocurrencies een groot aandeel houden in de totale ontwikkeling. En, last but not least, zijn de toepassingen van blockchain als onderdeel van het Internet of Things ook enorm in ontwikkeling. Zo kan het een grote rol spelen in de beveiliging, maar ook in slimme transacties en de verzameling van nog relevantere en correctere Big Data.
Of het nu een grootboek betreft voor de verkoop van woningen, het verhandelen van in-game aankopen, het registreren van Corona-vaccinaties of het beveiligen van je slimme deurbel. Blockchain is er klaar voor.