Dagje weg met Internet of Things: iot in de recreatie branche
De zomervakantie is vrijwel overal in volle gang. En dat is duidelijk te merken! Veel minder drukte op de weg, als je ’s ochtends of ’s avonds in de spits op pad gaat. Lege plekken op de werkvloer. Topdrukte op vliegvelden en richting populaire vakantiebestemmingen in Duitsland, Frankrijk en Spanje. Én hoogtijdagen voor ‘dagjes-weg’, zoals musea, pretparken, dierentuinen en andere attracties.
Lange rijen voor populaire achtbanen, drukte voor de hekken van de panda’s in Rhenen en de leeuwen in Artis, en mensen die rijendik voor de Nachtwacht en het Melkmeisje in het Rijksmuseum staan. Alhoewel medewerkers en management het in goede banen proberen te leiden, is het onvermijdelijk dat een leuk dagje-weg voor de meeste mensen eindigt in een lange frustratie vol wachten.
Ruimte voor verbetering, dus – en steeds meer entertainmentbedrijven grijpen naar Internet of Things toepassingen om verbeteringen in dit proces te bewerkstelligen. Alles met als uiteindelijk doel om de bottlenecks – in dit geval de meest populaire attracties – minder te belasten en een prettigere ervaring te garanderen voor haar bezoekers.
PARKEREN
Het begint vaak al bij aankomst op de attractie. Hoe kan je er het best geraken, zeker op een drukke dag? Wat is de snelste route waarmee je de meeste files ontwijkt? En, met stip op n
ummer 1: Waar kan je je auto kwijt? De meeste attracties – zeker diegene buiten de bebouwde kom – hebben enorme parkeerterreinen opgeworpen nabij de ingang. Echter is het vaak nog flink zoeken naar een beschikbare plek op dat dichtstbijzijnde terrein. Want we willen toch allemaal zo weinig mogelijk lopen, als het even kan.
Om nog maar niet te spreken van de heisa aan het einde van de dag, wanneer je vermoeid gewoon zo snel mogelijk weer de auto in wilt. Maar shit, waar stond die ook alweer?
De slimme parkeeroplossingen, mogelijk gemaakt dankzij IoT, zijn gelukkig een enorme uitkomst. Wat te denken van een systeem wat, door middel van een handige applicatie, gebruikers via de snelste route naar een open parkeerplek leidt? Zodra iemand weggaat, pikken de sensoren dit op – en bieden ze deze plek aan aan iemand die net aankomt. Eventueel kunnen er zelfs nog knipperende lichtjes op of om de parkeerplek geïnstalleerd worden, zodat je het nog sneller ziet. Handig!
Enne, aan het einde van de dag hoef je dan ook niet meer te zoeken. Immers, de app heeft onthouden waar hij je auto geparkeerd heeft – en leidt je daar wederom op de snelste manier naartoe.
KAARTJE KOPEN
Het is voor de meeste mensen al niet vreemd meer om, in plaats van aan de kassa, alvast van tevoren online een kaartje te kopen. Niet alleen goedkoper, maar ook nog eens een handige manier om die lange rijen bij de kassa te vermijden. Toch?
Niet helemaal. Juist omdat steeds meer mensen op deze manier hun toegangsbewijs aanschaffen, kunnen er nog steeds flinke rijen ontstaan voor de toegangspoort – waar welwillende medewerkers hard aan het werk zijn om die talloze verkreukelde velletjes papier of die kleine barcode in de bevestigingsmail te scannen. Ook dit kan handiger!
Veel attracties zijn al druk aan het testen met de volledig papierloze oplossingen. In plaats van alsnog een ‘fysiek’ (waaronder ook op het scherm van je smartphone) kaartje te laten zien, kan er zo aan andere parameters achterhaald worden of je de attractie in mag. Zo kan er door middel van Bluetooth een herkenningssignaal gestuurd worden naar de toegangspoort, die zo van jouw telefoon te horen krijgt dat er inderdaad betaald is.
WAAR MOETEN WE HEEN?
Eenmaal binnen is het vaak blinde paniek met een kaartje voor je neus. Waar wil je als eerste heen? Wat is wijsheid, want je wilt toch zoveel mogelijk doen in de tijd die je hebt. Dankzij IoT kan er nu gekozen worden voor de meest optimale route. Geef je voorkeuren door, en dan wordt – dankzij drones en sensoren door het hele park – bepaald waar je het beste heen kunt gaan.
Dit biedt vooral voor musea een enorme uitkomst, aangezien het al haar bezoekers zo een eigen route kan aanbieden. Door enkel in te voeren welke collecties je voorkeur genieten, kan een (audio)tour afgesteld worden op een optimale route. Twee vliegen in een klap: zo krijgt een bezoeker een persoonlijke ervaring, én zo vermijd je dat er vaste looproutes ontstaan (met de bijbehorende drukte).
Een dergelijke slimme ‘kaart’ houdt dus ook rekening met drukte en eventuele wachttijden. Zo worden drukke attracties of locaties vermeden tijdens de piekuren en ingepland worden voor een later tijdstip, waarvoor – dankzij de enorme hoeveelheden verzamelde data – minder drukte of een kortere wachttijd voorspeld is.
DE HUIDIGE WACHTTIJD IS 60 MINUTEN…
Over wachttijden gesproken. Een vervelende bijkomstigheid van het bezoeken van een populaire attractie – en dit geldt met name voor pretparken en attractieparken – zijn de oplopende wachttijden op een zomerse dag. Voor een populaire achtbaan (Space Mountain in Disneyland Parijs, anyone?) kan dit al gauw oplopen tot enkele uren. Zonde van dat dure kaartje, zeker als dit betekent dat je maar een handjevol attracties op een dag kunt doen.
Disney was een van de eerste pretparken die besefte dat hier iets aan gedaan kon en moest worden, als zij ook op drukke dagen hun gasten dat ‘magische’ gevoel mee naar huis wilde geven. Zo kwamen zij met de ‘FastPass’, een innovatie waarbij je van tevoren voor een beperkt aantal attracties een tijdslot kan ‘reserveren’. Dan mag je door de aparte ingang en ontloop je de rij. Ook dit werd verwerkt in de MagicBand, die enkel voor een apparaat langs gehaald hoeft te worden. Een tijdslot wordt gekozen, en als je op dat moment terugkomt, krijg je opnieuw dankzij jouw bandje toegang tot de snelle rij.
Ook aan de operationele kant kan IoT een wereld van verschil maken. Een gegarandeerde trigger voor een astronomische wachttijd is een break-down van een van de populairste achtbanen, net op het drukste moment van de dag. Dit kan nu voorkomen worden door alle attracties continu te meten en monitoren. Zo kan preventief onderhoud en preventieve reparaties tijdig uitgevoerd worden, zonder dat het een duur oponthoud op een ongewenst moment leidt.
FOTOMOMENTEN EN ETEN
Leuk, op de foto met een olifant – maar niet als je daar eerst een uur voor moet wachten en vervolgens naar de andere kant van het park gestuurd wordt om het eindresultaat te kunnen bewonderen. Ook dit proces wordt stukken efficiënter gemaakt. Nu kun je simpelweg een code inscannen, waarna de foto’s automatisch opgeslagen worden in je account. Dan kun je thuis in alle rust nog eens de foto’s bekijken en besluiten welke je wenst te bestellen.
KIND KWIJT
Helaas, iedere ouder zal niet vreemd zijn met dit fenomeen. Een kind die zo opgewonden raakt door al die mooie dingen om hem of haar heen – en die je in een onopgemerkt moment uit het oog
verliest. En met die mensenmassa’s is het bijna geen doen om systematisch te zoeken. Vroeger waren we nog aangewezen op de ‘Lost en Found’ voor kinderen, waar je als ouder met het schaamrood op je kaken mocht informeren of iemand jouw kroost gevonden had. Of de aloude truc van je 06-nummer op een armpje schrijven. Tegenwoordig is dat gelukkig niet meer nodig.
Dankzij slimme wearables kun je je kind nu te allen tijde in de gaten houden. Deze kunnen geplaatst worden in bijvoorbeeld een armband of ketting, maar kan ook verwerkt worden in hun kleding. Zo kun je een automatisch signaal krijgen als het kind een bepaalde afstand van je verwijderd is – verder dan 10 meter bij je vandaan? Dan gaat het alarm af! – en dankzij een ingebouwde tracker kun je direct zien waar hij of zij zich nu bevindt.
Ook zijn er al oplossingen in de markt die voorzien zijn van een klein scherm, waarop een boodschap vertoond kan worden. ‘WEGGELOPEN – BRENG NAAR…’ of ‘BEL MIJN OUDERS OP 06…’ Zo begrijpen omstanders direct wat er aan de hand is en kan er snel en adequaat ingegrepen worden. En zo kunnen jij en je gezin snel weer onbezorgd verder genieten van de dag!
HET IDEALE DAGJE-UIT
Alle hierboven genoemde toepassingen werken niet in isolement. Het ideale toekomstbeeld voor veel attracties – zij het musea, dierentuinen, pretparken of iets anders – is om al hun gasten een gepersonaliseerde ervaring aan te kunnen bieden. Al is dit niet alleen een service voor bezoekers: ook biedt het attracties een schat aan data over looproutes (dankzij de trackers en sensoren) en populariteit van locaties en attracties.
Zo zou in een ideale wereld een bezoeker, na aanschaf van een toegangsbewijs, door middel van een interactieve enquete ondervraagd worden. Zo kunnen ze hun voorkeuren en andere bijzonderheden doorgeven. Dit wordt vervolgens opgeslagen, en – op de dag dat de bezoeker daadwerkelijk naar de attractie gaat – kan dit omgezet worden in een gepersonaliseerd dagje-uit.
Hou je van Italiaans eten en achtbanen? Dan kun je genieten van een geoptimaliseerde route langs de achtbanen, automatische FastPasses voor de populairste achtbanen, en een gegarandeerde reservering in de pizzeria om 18:00.
Is je dochter gek op dolfijnen, je zoontje op olifanten, en je vrouw op een moment rust terwijl de kinderen in de speeltuin spelen? Dan krijg je een route aangeboden die samenvalt met het moment dat de olifanten gevoerd worden, de dolfijnenshow in het aquarium, én regelt dat er alvast een koud wijntje voor je vrouw klaarstaat in de bar naast de speeltuin.
Als dat niet garant staat voor een perfect dagje weg…
En anders kun je altijd nog een virtueel dagje uit gaan. Een enorm interactief pretpark op 1 scherm. Kijk daarvoor het volgende filmpje: