INTERNET OF THINGS IN DE LUCHT: TOEPASSINGEN VOOR DE SLIMME LUCHTVAART
Er zijn maar weinig industrieën zo ontzettend gereguleerd als de luchtvaartindustrie. En voor een goede reden: alhoewel luchtvaart inmiddels één van de veiligste middelen van transport is, blijft de aandacht van media en het publiek onverminderd hevig. Een enkele afgebroken landing, of een klein defect mid-flight? Gegarandeerd dat het voorpaginanieuws is – én dat de fabrikanten en luchtvaartmaatschappijen blootgesteld worden aan een diepgravend, kritisch onderzoek naar het hoe of waarom. Zowel de apparatuur – dus het toestel zelf – als het personeel dienen te voldoen aan de strengste eisen en de meest rigoreuze testen kunnen doorstaan. Daarbij is het geen geheim dat de zogenaamde ‘fly-by-wire’, oftewel geheel automatische controle van het toestel, de veiligheid nog verder heeft vergroot door het risico op fouten door menselijk handelen terug te brengen. Ook IoT draagt bij aan deze veiligheid en slimme luchtvaart.
Slimme Luchtvaart: Honeywell’s verbonden vliegtuig
Het industriële automatiseringsbedrijf Honeywell heeft als één van de eersten een prototype ontwikkeld van een geheel met het IoT verbonden vliegtuig. Vorig jaar werd in de zomer een met internet of things-uitgeruste Boeing 757 de lucht in gelaten, die allerlei nieuwe snufjes introduceert om de vliegervaring van piloten, passagiers en grondpersoneel te verbeteren.
Als onderdeel van haar ietwat pretentieuze ‘The Power of Connected World Tour’, die enkel de allergrootste wereldsteden aandeed, kon dit nieuwe tijdperk van Internet in de Clouds (letterlijk, in dit geval) groots aangekondigd worden.
Aldus vice president Kristin Slyker: “For us, there’s nothing more heavy metal than creating a more comfortable flight for passengers, with less turbulence, fewer delays and better high-speed internet. We’re using data to avoid bad weather and better prepare pilots, and we’re striving to get rid of maintenance delays with technology that can predict problems before they happen.”
Een ambitieus streven, die een enorme hoeveelheid verschillende technologieën omvat: deze zijn gecombineerd in het GoDirect merk van Honeywell, die IoT toepassingen voor verschillende vluchtonderdelen bundelt.
GoDirect applicaties van Honeywell
Zo is de GoDirect Flight Preview ontworpen voor piloten, die een accurate, real-time, driedimensionale preview van de landingsbaan en de omliggende gebieden voorgeschoteld krijgen – wat enorm waardevol is bij het maken van veilige inschattingen bij het opstijgen en het landen. Piloten ervaren precies wat de situatie op de grond is en kunnen dit meenemen in hun plannen en strategieën.
Een andere toepassing voor piloten is de GoDirect Weather, die piloten voorziet van real-time weerinformatie op en rondom hun route. Hierdoor kan ruim van tevoren ingeschat worden wat de veiligste en meest efficiënte route en vluchthoogte is – hierbij het comfort van passagiers verhogend door de kans op turbulentie en ‘rough weather’ te verminderen. Als onderdeel van deze toepassing verzamelt een radar gecrowdsourcede informatie van andere vliegtuigen in hetzelfde gebied, waarmee een nog beter beeld ontstaat van de huidige vliegcondities.
GoDirect Fuel Efficiency bestaat uit een software oplossing die gericht is op het verbeteren van de prestaties van het toestel. Zo verzamelt, controleert en analyseert het data om het grondpersoneel te helpen om de brandstofprestaties te verhogen. Tegelijkertijd kan deze data gebruikt worden om piloten de meest brandstof-efficiënte route te laten nemen, dus als input voor het vluchtplan.
Ook handig voor het grondpersoneel is de GoDirect Connected Maintenance module. Deze verzamelt allerlei data waarmee luchtvaartmaatschappijen beter in staat zijn om hun vloot te onderhouden. Onderhoud aan bijvoorbeeld de wielen, remmen of motoren kan nu proactief uitgevoerd worden, waaronder het troubleshooten van mechanische problemen, in plaats van reactief – pas na een defect of incident. Dit vermindert de downtime significant.
Andere slimme vluchtapplicaties
Waar de toepassingen van Honeywell nog vooral toegespitst zijn op processen die het vliegtuig zelf beter maken – wat de samenwerking met Boeing verklaart -, zijn er inmiddels ook luchthavens en luchtvaartmaatschappijen die experimenteren met slimme toepassingen om hun activiteiten te optimaliseren.
EasyJet
De low-cost airline claimt de eerste te zijn die wearables gebruikt. Haar cabinepersoneel en grondpersoneel draagt wearable tech uniformen. Dit uniform is voorzien van LED-verlichting op de schouders en zomen, waarmee passagiers makkelijk geleid kunnen worden, bijvoorbeeld in het geval van noodgevallen. Ook heeft het ingebouwde microfoontjes om in contact te blijven met passagiers, piloten en andere crewleden. Daarnaast is het uniform voorzien van een LED-display, die informatie deelt over vluchtnummers, bestemmingen en gate-nummers. Hoe is dat voor non-verbale communicatie?
Virgin Atlantic
Elk onderdeel van de Boeing 787’s in de vloot van Virgin Atlantic is verbonden met een draadloos netwerk, die real-time data verzamelt en deelt over de huidige prestaties en het vereiste onderhoud. Per vlucht wordt er meer dan een derde terabyte aan data verzameld – en wetende dat een enkel toestel honderden of zelfs duizenden vluchten per jaar maakt, wordt al snel duidelijk waarom zo’n slim netwerk cruciaal is. Ook kleine haperingen worden opgemerkt, bijvoorbeeld een motor die wat hapert of mindere prestaties levert – waarna direct onderhoud ingepland kan worden. Door het verbinden van ieder onderdeel van het toestel met het internet, kan zo werkelijk ieder stukje ervan in de gaten gehouden worden.
Lufthansa
Lufthansa heeft gefocust op een ander irritant, terugkerend probleem geassocieerd met luchtvaart: kwijtgeraakte bagage. Dankzij de RIMOWA tag kan bagage van de check-in terminal tot aan het toestel getracked worden. Dit elektronische bagagelabel ziet er in veel opzichten hetzelfde uit als de ‘ouderwetse’ papieren labels, alleen heeft het nu de vorm van een digitaal schermpje. Reizigers met een RIMOWA-proof tas kunnen nu thuis al hun tas inchecken via Bluetooth, en het vervolgens van het begin tot het eind van de reis tracken op hun smartphone.
KLM
Tenslotte onze eigen, vertrouwde KLM. Als focuspunt van haar IoT-projecten is gekozen voor een focus op dienstbaarheid richting de passagier en een efficiëntere en effectievere operatie. In samenwerking met haar thuishaven Schiphol wordt er al gewerkt aan een toepassing die passagiers op de gehele luchthaven tracked door middel van een beacon-netwerk. Zo kan beter ingeschat worden waar alle passagiers zijn, wat bottlenecks blijken, en hoe passagiers het beste geholpen kunnen worden – bijvoorbeeld ook door locatie-based notificaties en aanbiedingen. Zo kunnen passagiers die nog op een flinke afstand van de gate zijn maar wel bijna moeten boarden een vriendelijke aanmaning krijgen, terwijl een ongeruste reiziger real-time updates krijgt over de status van zijn of haar koffer (‘zou-ie al veilig aan boord zijn?’).
Slimme luchtvaart naar de toekomst
Het is duidelijk dat er een heleboel gaande is in de luchtvaartindustrie. Zowel vliegtuigproducenten zoals Boeing en Airbus als de luchtvaartmaatschappijen zelf vallen over elkaar heen om maar met een nieuwere, betere applicatie te komen die het leven van hun passagiers én personeel nog makkelijker zal maken. En dit is een situatie waar we allemaal alleen maar beter van zullen worden – of in ieder geval, comfortabeler van op reis zullen kunnen.