Terwijl in de meeste huizen de kerstboom alweer opgetuigd staat en we druk doende zijn voorbereidingen te treffen voor de kerstdiners, neem ik graag een moment om vooruit te kijken naar het komende jaar. Wat staat ons te wachten, in een jaar dat graag gebruikt werd als benchmark voor de ontwikkeling van het Internet of Things? IoT trends 2020.
Eerst wat nummers. Volgens recent onderzoek zullen er in 2020 meer dan 38.5 miljard verbonden devices zijn. Een stijging van 285% ten opzichte van 2015, toen er nog ‘slechts’ 13,4 miljard waren (Juniper Research, 2019). Een behoorlijk aantal.
Daar komt nog bij dat de impact die deze apparaten op ons leven hebben, ook steeds groter wordt. Van slimme must-haves die ervoor zorgen dat we niet meer op een lichtknopje hoeven te drukken, tot aan innovaties die een industrie op zijn kop zetten. Ik heb een aantal van de belangrijkste trends die we in 2020 gaan zien op een rijtje gezet.
Trend 1: De groei van slimme steden
Slimme steden zijn al jaren een hot topic op nationale en internationale beleidsvloeren. Men streeft naar steeds vooruitstrevendere manieren om steden te besturen, waarbij de bureaucratie langzaam plaatsmaakt voor geïntegreerde computersystemen en slimme sensoren.
Waar de concepten die karakteristiek zijn voor slimme steden eerst nog veelal proefondervindelijk uitgerold werden, zijn er nu steeds meer geteste en goedgekeurde oplossingen die hun weg naar het – soms letterlijke – straatbeeld zullen vinden. Eén andere belangrijke ontwikkeling is dat steeds meer verbonden steden hun data beschikbaar maken voor een breder publiek.
Een goed voorbeeld hiervan is de Amerikaanse stad Los Angeles, die alle stedelijke data en sensorinformatie doorgeeft aan de lokale universiteiten – die hieruit kunnen putten voor hun onderzoeken. In de nabije toekomst zal een dergelijke uitwisseling van data de norm worden, waar zowel de stad als bedrijven en start-ups baat bij zullen hebben. Er kunnen betere oplossingen gevonden worden voor actuele problemen.
Trend 2: Verhoogde focus op beveiliging en ethische vraagstukken
Juist nu er steeds meer data opgeslagen wordt in ‘de cloud’ en soortgelijke ontastbare opslagmediums, wordt de vraag hoe deze data adequaat beveiligd wordt steeds prangender. Veel mensen vinden het al behoorlijk eng om hun vakantiekiekjes ergens op te slaan waar, met een beetje technische handigheid, ongeautoriseerde personen er eventueel bij zouden kunnen.
Kun je nagaan wat voor een bezorgdheid het kan oproepen als steeds crucialere datastukken via het internet opgeslagen en bijgewerkt worden. Medische gegevens, betaalinformatie, locatiediensten. Het maakt ons leven weliswaar makkelijker, maar ook makkelijker te infiltreren. Identity theft zal een steeds vaker gebruikt begrip worden.
Ruwweg zijn er twee zaken waar goed over nagedacht zal worden. Aan de ene kant zijn er de ‘ongeoorloofde partijen’, denk hierbij aan hackers en cybercriminelen, die bewust gevoelige data proberen te stelen. Hier moet altijd goed tegen beveiligd worden. Daarnaast zijn er nog de ‘geoorloofde partijen’, waar het gebied soms behoorlijk grijs wordt.
Denk aan bedrijven die onderling jouw data uitwisselen om, of zo is de uitleg, beter in een dienst te kunnen voorzien. De verzekeraar die meekijkt in je FitBit gezondheidsdata. De belastingdienst die toegang heeft tot je importgeschiedenis op Ali Express. Dit roept allerlei ethische vraagstukken op: wanneer mag jouw data uitgewisseld worden? Hoe kun je hier toestemming voor geven? En wanneer houdt jouw privacy op in het ‘grotere plaatje’, zoals de beveiliging van een stad? Interessante vraagstukken, die ons het komende jaar flink bezig zullen houden.
Trend 3: Gebruik van IoT in de medische wereld
Eén van de industrieën waar het Internet der Dingen in het komende jaar veel teweeg zal brengen, is in de medische wereld. Met een prangend tekort aan goed (verplegend) personeel en de toenemende vergrijzing, ligt het in de lijn der verwachting dat slimme toepassingen voor gebruik in ziekenhuizen, bejaardenhuizen en andere zorginstellingen flink zal stijgen.
Hierbij heb ik het niet alleen over de digitale uitwisseling van medische data of het toegankelijker maken van het medisch dossier, zoals inmiddels verplicht is gesteld. Nee, het gaat verder dan dat. Allerlei slimme toepassingen die al geruime tijd getest werden zullen hun weg naar de mainstream vinden: van de slimme operatierobots tot aan met het internet verbonden pacemakers en nog geavanceerdere gezondheidsmonitorende wearables.
Inmiddels zijn er contactlenzen die je bloedsuiker controleren, bedden die signaleren wanneer de patiënt zweet, te koud is, onrustig is of verschoond moet worden, en 3D-geprinte protheses die de functie van lichaamsdelen nagenoeg perfect kan overnemen. Als het op onze gezondheid aankomt, zullen er maar weinig mensen voor kiezen om te bezuinigen. Combineer dit met de gretigheid van zorgverzekeraars om meer inzicht te kunnen krijgen in de gezondheid van hun verzekerden en de constante monitoring van patiënten door artsen op afstand, en het is niet moeilijk om te zien waarom juist deze markt als een enorm waardevolle gezien wordt.
Trend 4: Abonnementsmodellen in de B2B en B2C wereld
De opkomst van allerhande abonnement-gebaseerde businessmodellen is een onderwerp waar ik regelmatig over schrijf. Niet alleen omdat het een persoonlijke interesse is, maar ook omdat het in de komende jaren steeds belangrijker zal worden. ‘Reguliere’ verkoop van producten zal steeds verder teruglopen, terwijl in plaats daarvan ruimte gemaakt wordt voor de lease van producten, of zelfs het delen ervan met andere bedrijven of consumenten.
Heb je soms een auto nodig, maar kost het je teveel om er altijd eentje voor de deur te hebben staan? Dan kun je ervoor kiezen om, in het kader van de sharing economy, er samen met een aantal andere mensen één aan te schaffen. Gedeelde kosten en minder belastend voor het milieu. Gaat je wasmachine stuk en hik je tegen de uitgavenpost aan? Weet dan dat je voordelig een wasmachine-abonnement kan afsluiten, waarbij je een wasmachine ‘least’ en hier op regelmatige basis onderhoud, wasmiddel en wasverzachter voor ontvangt.
Steeds meer bedrijven adverteren met de mogelijkheid om ‘flexibel’ hun product aan te schaffen. Enkel op momenten dat het jou uitkomt, of gebaseerd op jouw consumptiepatroon. Denk aan de Dollar Shave Club en afgeleide concepten, waarbij je je scheerbenodigdheden thuisgestuurd krijgt wanneer het op is. Of de koffiepads, die automatisch je kant op komen zodra je koffieapparaat een seintje aan de producent geeft dat het op is.
Trend 5: Nadruk op duurzaamheid en maatschappelijk goed
De protesten in Hong Kong. Schoolkinderen die oproepen tot actie tegen klimaatsverandering. Boerenprotesten in Nederland. Als 2019 iets was, was het wel het jaar van de opstand. Mensen die genoeg hebben van de status quo en oproepen tot verandering, elk op hun eigen manier. Alhoewel dit op het eerste gezicht wellicht niet veel te maken heeft met het IoT, zijn er meer raakvlakken dan je zou denken.
De maatschappelijke opinie is iets belangrijks om rekening mee te houden. Als je dus echt het verschil wilt maken, zoek je naar een slimme oplossing die ook goed is voor het milieu. Die bijdraagt aan de oplossing van een prangend maatschappelijk probleem. Verder denken dan puur technische mogelijkheden, maar bijdragen aan een oplossing voor een heersende kwestie die veel mensen bezighoudt.
Dankzij slimme devices kan er bijvoorbeeld al veel meer gedaan worden tegen klimaatsverandering. Huidige vervuilende processen kunnen dan wel beter gemonitord worden, dan wel vervangen worden door ‘groenere’ oplossingen. Protesterende boeren hebben steeds meer toegang tot toepassingen die hun stikstofuitstoot fors kunnen terugbrengen. Bedrijven die erin slagen met een oplossing te komen die zowel duurzaam, effectief als maatschappelijk relevant is, zullen zich hiervoor rijkelijk beloond zien worden.
De belangrijkste IoT trends van 2020
De bovengenoemde trends zijn, in mijn mening, enkele van de belangrijkste waar eenieder die zich bezighoudt met IoT van bewust dient te zijn. Zeker nu in praktisch ieder huishouden wel een slim apparaat te vinden is en er steeds meer vanaf begint te hangen, doe je er goed aan om alert te blijven en mee te bewegen met de behoeften vanuit de markt.
Ik ben in ieder geval benieuwd wat het komende jaar ons nog meer gaat brengen. Alvast fijne feestdagen en een slim 2020!