Smart Retail

Smart Retail: met het internet verbonden toepassingen in winkels en supermarkten die zowel de klantenervaring als bedrijfsvoering verbeteren.

WAT IS SMART RETAIL?

Internet, social media en slimme techniek veranderen de baan van een retailer substantieel. Meer en meer klanten doen hun aankopen op het internet – en waar dit ooit begon met gadgets en kleding, is dit inmiddels al zo ver gevorderd dat we ook voor onze dagelijkse boodschappen de computer opstarten.

Traditionele winkels zullen steeds meer de druk van deze smart retail trends voelen, en zullen het – tenzij zij deze omarmen en integreren in hun strategie – lastig vinden te overleven. Voorbeelden van dergelijke brick-and-click strategieën zijn cashless vending, omni-channel verkoop, print- en scanoplossingen, en digitale signage.

Cashless vending maakt ouderwetse kassasystemen onnodig en maakt de winkel veiliger: contact geld wordt niet langer geaccepteerd, maar betalingen worden verwerkt via een contactloos systeem dat iedere medewerker met zich meedraagt. Geen noodzaak voor kluizen en dure beveiliging: er is geen eurocent in de winkel te bekennen.

Met omni-channel verkoop kunnen retailers online verkoop combineren met een offline aanwezigheid. Zo kunnen er bijvoorbeeld online producten besteld worden, die in de winkel opgehaald kunnen worden; of andersom kan de winkel dienen als een showroom waar de klant het product kan zien, voelen en testen – en vervolgens online bestellen.

Door print- en scanoplossingen kunnen winkeliers ook slimmer inspelen op vraag, en tegelijkertijd hun voorraad beter onder controle houden. Handheld scanners kunnen gebruikt worden om ieder product dat door de handen van de werknemer komt te registreren, zodat op ieder gewenst moment duidelijk is waar deze is. Aan het einde van de dag kan er zo ook direct een overzicht uitgedraaid worden van alle verkochte en verplaatste items. Een enorme vooruitgang in bewaking van voorraden, dus – en een slimmigheidje om bij te houden welke producten goed verkopen op welk moment, en welke producten juist niet.

Ook kan de inzet van digitale signage een goede strategie zijn voor het inspelen op de wensen van de klant: dit zijn videoschermen die, bijvoorbeeld, alle kenmerken van een product laten zien, of de achtergrond erachter weergeven. Ook kunnen deze borden informatie geven over speciale acties of aanbiedingen, of gebruikt worden met een touch-screen functie voor het vertonen van een catalogus of om de klant toegang te geven tot verdere informatie over dit product.

Bovengenoemde strategieën kunnen toegepast worden in iedere soort winkel. Belangrijk is om hier supermarkten niet bij uit te sluiten: juist deze winkels, die op dagelijkse basis een enorme hoeveelheid verschillende producten inkopen en verkopen, kunnen enorm profiteren van aan de ene kant de georganiseerdheid van een van scan- en printoplossingen voorzien magazijn; en aan de andere kant de klantvriendelijkheid van omni-channel verkoop.

Uiteindelijk zullen het ook dergelijke technologieën zijn die bepalen welke winkels het beste aansluiten bij de wensen van de hedendaagse consument – en het succesvolst blijken te zijn met behulp van smart retail.

SMART RETAIL IN DE PRAKTIJK

In Nederland loopt supermarktgigant Albert Heijn inmiddels voorop met de toepassing van Internet of Things-toepassingen in hun dagelijkse activiteiten. Zo gebruikt de supermarktgigant vriezer- en koelingsunits met sensoren, die de temperatuur van bevroren of gekoelde producten reguleren, en waar nodig aanpassen.

Ook wordt er druk getest met andere toepassingen. Wat te denken van een systeem, aangestuurd door een scanning- en printoplossing, die automatisch bijhoudt wanneer de voorraad van een bepaald product (bijna) op is, en vervolgens automatisch een nieuwe bestelling naar de leverancier stuurt?

Een voor de klant wat zichtbaardere toepassing is de AH-smartphone app. Deze laat klanten onder meer boodschappenlijstjes maken, die ook door gezinsleden bijgewerkt kunnen worden. Vervolgens berekent deze de handigste looproute door de winkel. Deze kan overigens ook gelinkt worden met je smartwatch, voor ‘handsfree winkelen’: je horloge stippelt de route voor je uit en leidt je door de winkel.

Mocht je helemaal snel weer de winkel uit willen zijn, kun je gebruik maken van de ingebouwde smartphone scantoepassing. Deze stelt de klant in staat om direct via zijn telefoon de producten in te scannen en te betalen. Je telefoon thuis vergeten? Geen probleem, de zelfscanners van Albert Heijn werken op dezelfde manier. Sommige winkels zijn al compleet overgegaan op dit zelfscan-systeem, waarbij er geen enkele kassa meer aanwezig is.

Voor de klanten die liever helemaal niet in de winkel komen, biedt Albert Heijn ook genoeg slimme oplossingen. Aan de ene kant is de internetwinkel ah.nl, waar je dagelijkse boodschappen online besteld kunnen worden en tot in de keuken bezorgd worden.

Aan de andere kant is het alternatief de afhaalpunten van de supermarkt, waar de vooraf bestelde producten in het magazijn bij elkaar worden gezocht en, vervolgens, in een drive-through achtige setting in de achterbak van de auto van de besteller geladen wordt.

Vind je het lastig om op commondo te bedenken wat je allemaal nodig hebt en je boodschappenlijstje te vullen? Geen nood, Appie is ook al aan het testen met een slimme koelkastmagneet, de Hiku. Hier zit een kleine microfoon in, waarmee je de namen van de producten kunt inspreken – al kun je er ook voor kiezen om de streepjescode ermee in te scannen. Vervolgens verschijnen deze producten in je boodschappenlijstje in de Appie-app, of in je winkelmandje op de Albert Heijn website.

Albert Heijn is zeker niet de enige retailer die experimenteert met dergelijke opties. In de komende jaren zullen dergelijke toepassingen steeds meer hun weg de winkels in weten te vinden, en van een coole ‘rariteit’ veranderen in onze dagelijkse realiteit.

Reactie plaatsen