Smart Airport

Een Smart Airport door e luchthaven integreren met slimme toepassingen om de ervaring voor reizigers vloeiender en slimmer te maken en de werkzaamheden van alle betrokken instanties te vergemakkelijken.

WAT IS EEN SMART AIRPORT?

Menig vakantie begint al op het vliegveld. Althans, dat is hoe veel mensen het omschrijven – al is de realiteit beduidend minder romantisch. Weinig plekken kunnen zoveel stress en spanning bij een mens oproepen als de lange rijen voor het inchecken, het uitkleedproces bij de security check, de overvolle terminals en – opnieuw – lange rijen bij de gate zelf.

De constant toenemende mate van alertheid en beveiliging heeft deze ervaring er de laatste jaren zeker niet beter op gemaakt. Steeds strengere beveiligingsmaatregelen en extra controles hebben de doorgangstijd op de luchthaven er verre van korter op gemaakt.

Al hoeft dit zeker niet zo te zijn! Ook in deze industrie kan het Internet of Things namelijk een belangrijke rol spelen in het verbeteren en efficiënter maken van haar werkzaamheden. In dat opzicht lijken de eerste schetsen van een slimme luchthaven dan ook een concept dat zo uit een futuristische film gegrepen lijkt.

Op een slimme luchthaven zou een passagier paperless kunnen reizen. Geen boarding passes, instapkaarten – dit alles zou via de smartphone geregeld kunnen worden. Ook de veiligheidscontrole kan, dankzij biometrische sensoren, vergemakkelijkt worden. Het verhaal lijkt duidelijk: een passagier loopt de luchthaven binnen, en hoeft vanaf dat moment niets uit zijn tassen te halen, niet haastig papieren bij elkaar te zoeken, en kan zijn riem en schoenen gewoon aanhouden.

Op zo’n slimme luchthaven zouden alle partners – van baggage handlers tot aan luchtvaartmaatschappijen en van cateringbedrijven tot aan douane en veiligheidspersoneel – gezamenlijk werken aan een geïntegreerde controle; en zijn veel minder handen op de grond nodig om repeterende taken uit te voeren.

Niet alleen een voordeel voor de passagiers. Ook deze partners zelf kunnen hier flinke winst bij boeken. Voor de douane wordt het screeningsproces versimpeld wanneer ze niet in een paar seconden, face-to-face een beslissing moeten maken, maar iemand door de hele terminal kunnen volgen.

Luchtvaartmaatschappijen besparen personeel, papier én tijd als ze niet langer iedere persoon handmatig inchecken. Kiosken en online inchecken automatiseren dit proces. Ook koffers kunnen nu zelf ingecheckt worden, zonder de tussenkomst van een grondstewardess.

Diezelfde luchtvaartmaatschappijen kunnen daarnaast ook een snellere ‘turn-around’ van toestellen realiseren door slimmere cateringbedrijven, die sneller de juiste maaltijden en bevoorrading afleveren. Slimmere schoonmaakbedrijven kunnen met robots en vooraf aangemelde focuspunten bij de schoonmaak sneller schakelen. Slimmere bagagediensten kunnen efficiënter de koffers in - en ook weer uit - een toestel krijgen; en verkleinen het risico op verkeerd geplaatste of verzonden tassen substantieel. En mocht die tas nu toch weg zijn, kan de locatie ervan sneller achterhaald worden.

SMART AIRPORT IN DE PRAKTIJK

Deze voorbeelden geven al aan hoe ver het idee van een slimme luchthaven reeds ontwikkeld is, en – in veel gevallen – hoezeer het al als ‘normaal’ gezien wordt. Immers gebruiken de meesten van ons al digitale boarding passes, en weten wij inmiddels ook hoe die self-check-in voor onze ruimbagage werkt.

Schiphol is dan ook een voorbeeld van een luchthaven die er keihard aan werkt om zijn passagiers een prettige ervaring mee te geven. Het streven is om de ‘Best Digital Airport’ in de wereld te worden, die voorziet in een ‘seamless passenger journey’. Om dit te bereiken, hebben ze reeds tweeduizend Bluetooth-beacons op Schiphol geplaatst, van in de vertrekhal tot in de lounge en van op de pier tot aan de bagageband.

De luchthaven wil deze als sensoren of zendertjes aansturen, als basis voor slimme toepassingen om de reis te optimaliseren. Zo pikken alle moderne smartphones deze Bluetooth-signalen op, die – via apps – gebruikt kunnen worden om informatie te geven over de huidige drukte, de optimale looproute naar de gate, of het dichtstbijzijnde restaurant.

Ook de digitale boardingpass of iemands paspoort kan hiermee automatisch vertoond en uitgelezen worden als de passagier in de buurt van de incheckbalie of gate komt, zodat deze niet meer tevoorschijn gehaald dient te worden. Een passagier kan zo door de luchthaven lopen zonder deze documenten constant te laten zien.

Daarnaast kan de combinatie van alle beschikbare informatie – waaronder de persoonlijke gegevens, boarding passes, vluchtroute en vluchtinformatie – het makkelijker maken om de passagier persoonlijk reisadvies te geven en belangrijke updates één-op-één door te spelen, zoals een vertraging, gatewijziging, of de boarding call. Erg handig voor passagiers die Schiphol gebruiken als overstapluchthaven: ze krijgen exact te zien hoeveel tijd ze nog hebben tot hun volgende vlucht, en kunnen aan de hand daarvan besluiten te ontspannen in Schiphol’s eigen museum. Of naar de kapper te gaan, of wellicht te kiezen voor een massage. De app geeft graag suggesties, gebaseerd op de aanwezige data over de passagier.

Ook voor andere partijen levert een dergelijke integratie veel op: zo kunnen winkeliers en de talloze restaurantjes en koffiebarretjes persoonlijke aanbiedingen naar speciaal geselecteerde passagiers sturen. Om nog maar niet te spreken van de voordelen voor de luchtvaartmaatschappijen: passagiers kunnen op ieder gewenst moment gevolgd worden om te bepalen hoe ver ze van de gate af zijn, en kunnen – geheel papierloos – naar hun stoel begeleid worden.

Nog niet al deze functies zijn al operationeel, maar de ambities zijn groot: en Schiphol is niet de enige. Talloze luchthavens wereldwijd zijn bezig met soortgelijke implementaties om de enorme passagiersstromen in goede banen te leiden, op een manier die efficiënter en duurzamer is – en tegelijkertijd extra (kosten)voordeel oplevert voor alle betrokken partijen.­­

 

Reactie plaatsen